Mnenje EZS o prihodnjem razvoju energetike v RS: Pod »zeleno« črto se bomo našli vsi

20. 08. 2020

Ali lahko zdaj že 7,8 milijarde ljudi po vsem svetu karkoli poveže bolj kot en virus? Lahko, kajti tudi podnebne spremembe so grožnja vsem nam.

mag. Ana Vučina Vršnak, pomočnica izvršnega direktorja, Energetska zbornica Slovenije (EZS)

Ko sem »daljnega« leta 2007 kot dopisnica iz Bruslja prvič poročala o zdaj že vsem znanih podnebno energetskih ciljih 20-20-20, ki naj bi jih dosegli – kot se je takrat zdelo – »daleč v prihodnosti«, torej leta 2020, si nismo niti v sanjah predstavljali, s čim se bomo zares ukvarjali v tem letu. Ali lahko zdaj že 7,8 milijarde ljudi po vsem svetu karkoli poveže bolj kot en virus, ki je resna grožnja zdravju? Lahko, kajti tudi podnebne spremembe so grožnja vsem nam, in borba proti segrevanju postaja globalna. Okoliščine oblikujejo to, kar počne oziroma bi moral početi ves svet, celotna Evropa in seveda tudi Slovenija. Okviri so torej jasni in v njih se moramo kot družba kar najbolje znajti.

Ko ukrepa ves svet

Zdaj že lahko trdimo, da imamo konsenz o nujnem boju proti podnebnim spremembam. Pariški podnebni sporazum, ki je začel veljati 4. novembra 2016, je do danes ratificiralo 189 držav od skupaj 197 podpisnic (manjkajo še Angola, Eritreja, Irak, Iran, Libija, Južni Sudan, Turčija, Jemen; ZDA so ga ratificirale že septembra 2016, a bodo izstopile z letošnjim 4. novembrom).

Podnebne spremembe zaradi svojega globalnega značaja vsekakor zahtevajo sodelovanje držav po vsem svetu. Večni led na tečajih se tali, gladina morja se dviga. In če mislimo, da so posledice vidne samo v oddaljenih krajih, se motimo. Vsebnost toplogrednih plinov v ozračju narašča, s tem pa raste temperatura zraka in globalno se je v povprečju od predindustrijske dobe dvignila za skoraj 1 °C, v Sloveniji pa od leta 1961 do danes za 2 °C, podatke Agencije RS za okolje (ARSO) povzemajo slovenski klimatologi. Dodajajo, da še posebej po industrijski revoluciji hitro narašča vsebnost ogljikovega dioksida (CO2) v ozračju in da se ni še nikoli zgodila tako velika sprememba v tako kratkem času.

Cilj Pariškega sporazuma je omejiti zvišanje povprečne svetovne temperature na precej manj kot 2°C v primerjavi s predindustrijsko ravnjo oziroma ne preseči 1,5°C. Čeprav bi lahko zamahnili z roko, češ 2 °C pa res ni veliko, to pomeni približno tolikšno razliko, kot znaša v povprečju sedanja temperaturna razlika med osrednjeslovensko regijo in Primorsko. Kot tudi pojasnijo klimatologi, se v poletnem času dvig temperature zelo izrazito kaže v drugačnih vročinskih valovih, kot smo jih sicer vajeni. Priča smo pogostejšim, daljšim in intenzivnejšim vročinskim valovom, in to že skoraj vsako leto.

Evropejci v štartni poziciji

Očitno se ljudje zelo dobro zavedamo, da imamo vpliv na okolje in s tem na podnebje. Če vprašate Evropejce, ali so v skrbeh – in v javnomnenjski raziskavi v okviru Eurobarometra so jih lani povprašali prav o tem –, večinoma odvrnejo »pa še kako«. V raziskavi je 93 % državljanov EU menilo, da so podnebne spremembe resna težava, 79 % pa, da so zelo resna težava. Za skoraj vse (92 % vprašanih) je pomembno, da njihove vlade določijo cilje za povečanje deleža obnovljivih virov energije (OVE), pa tudi glede izboljšanja energetske učinkovitosti (89 % vprašanih). Visokih 84 % vprašanih se strinja, da bi bilo treba prehodu na čiste vire energije nameniti več javnofinančne pomoči, čeprav to pomeni zmanjšanje subvencij za fosilna goriva. In še to: 92 % vprašanih in več kot 80 % v vsaki državi članici se strinja, da bi bilo treba emisije toplogrednih plinov čim bolj zmanjšati in izravnati preostale emisije, da bi gospodarstvo EU do leta 2050 postalo bolj podnebno nevtralno.

Skladno s tem splošnim prepričanjem državljanov želi Evropska unija pri podnebju odigrati vodilno vlogo.

Kot že omenjeno, je leta 2007 sprejela podnebno energetske cilje 20-20-20 in leta 2009 še potrebno zakonodajo za dosego teh ciljev do leta 2020: gre za znižanje toplogrednih izpustov za 20 % v primerjavi z letom 1990 / zvišanje deleža obnovljivih virov energije (OVE) na 20 % / izboljšanje energetske učinkovitosti za 20 %. Oktobra 2014 si je začrtala nove cilje do leta 2030, ki pa jih je 2018 še zaostrila: 40-32-32,5. Da bi dosegli vse cilje, je EU februarja 2015 sprejela strategijo o Energetski uniji. Ta vključuje pet razsežnosti: energetsko varnost, notranji energetski trg, energetsko učinkovitost, podnebne ukrepe in razogljičenje gospodarstva ter raziskave, inovacije in konkurenčnost.

Evropski voditelji so decembra 2019 sprejeli še t. i. Evropski zeleni dogovor, s čimer so podprli cilj, da EU skladno s cilji Pariškega podnebnega sporazuma najpozneje leta 2050 postane prva podnebno nevtralna celina.

Svet EU je marca 2020 na tej osnovi sprejel Dolgoročno strategija Evropske unije in njenih držav članic za razvoj z nizkimi emisijami toplogrednih plinov ‒ Prispevek za Okvirno konvencijo Združenih narodov o spremembi podnebja (UNFCCC) v imenu Evropske unije in njenih držav članic. EU in njene države članice so v celoti zavezane Pariškemu sporazumu in njegovim dolgoročnim ciljem ter pozivajo k nujni okrepitvi globalnih ambicij v luči najnovejših razpoložljivih znanstvenih dognanj, vključno z zadnjimi poročili Medvladnega panela za podnebne spremembe (IPCC).

In kakšne načrte ima Slovenija?

Kljub temu, da imamo sprejetih nekaj strateških dokumentov, se včasih zdi, kot da nismo povsem prepričani, po kateri poti stopamo v energetsko prihodnost. Vendar bo treba sprejemati konkretne odločitve, če želimo imeti zanesljivo oskrbo z energijo tudi v letih 2030 ali 2050.

Širši okvir postavlja decembra 2017 sprejeta Strategija razvoja Slovenije 2030, krovni razvojni okvir države, ki v ospredje postavlja kakovost življenja za vse. S petimi strateškimi usmeritvami in dvanajstimi medsebojno povezanimi razvojnimi cilji postavlja nove dolgoročne razvojne temelje Slovenije, z vključevanjem ciljev trajnostnega razvoja Organizacije združenih narodov (OZN) pa Slovenijo uvršča med države, ki so prepoznale pomen globalne odgovornosti do okolja in družbe. Skladno z omenjeno Strategijo in upoštevajoč razsežnosti Energetske unije bo Slovenija kot prednostni razvojni usmeritvi zasledovala prehod v nizkoogljično krožno gospodarstvo in trajnostno upravljanje naravnih virov.

Iz Strategije: Zanesljiva, trajnostna in konkurenčna oskrba z energijo je ključna za razvoj, pri čemer je dajanje prednosti učinkoviti rabi (URE) in obnovljivim virom energije (OVE) eno od temeljnih načel razvoja energetike. Eden ključnih dejavnikov za povečanje deleža OVE je tudi razvoj tehnologij za shranjevanje energije in digitalizacija elektroenergetskega sistema (uvedba t. i. pametnega omrežja). Prednostno povečevanje URE in obenem deleža OVE bo omogočalo zmanjševanje izpustov toplogrednih plinov, kar je tudi del zavez Slovenije v okviru podnebno-energetske politike EU in Pariškega podnebnega sporazuma.

Decembra 2017 je država sprejela tudi Slovensko strategijo pametne specializacije (S4), ki med prednostna področja med drugim uvršča pametna mesta in skupnosti (pretvorba, distribucija in upravljanje energije), pametne zgradbe in dom z lesno verigo ter mreže za prehod v krožno gospodarstvo (tehnologije za predelavo biomase, pridobivanje energije iz alternativnih virov).

Po dolgih razpravah in različnih mnenjih pa je letos februarja vladi uspelo sprejeti Celoviti nacionalni energetski in podnebni načrt (NEPN).

Spomnimo, cilji NEPN so: celotne emisije toplogrednih plinov (TGP) do leta 2030 zmanjšati za do 36 % glede na leto 2005; do leta 2030 doseči vsaj 27-odstotni delež OVE v končni rabi energije; izboljšanje energetske učinkovitosti do leta 2030 za vsaj 35 % (da ob sistematičnem izvajanju sprejetih politik in ukrepov končna raba energije leta 2030 ne bo presegla 54,9 TWh oziroma 4.717 ktoe). Preračunano na raven primarne energije raba leta 2030 ne bo presegla 73,9 TWh (6.356 ktoe). Cilj Slovenije je prav tako blažiti in zmanjševati energetsko revščino.

Dolgoročna podnebna strategija Slovenije do leta 2050 in Zakon o podnebni politiki sta v nastajanju (strategija je v zaključni fazi procesa priprave, še to poletje bo posredovana v javno obravnavo, sprejem na vladi pa se predvideva jeseni), za cilj pa so postavili dosego ogljične nevtralnosti = ničelna stopnja neto emisij toplogrednih plinov do leta 2050.

Pod črto

Lahko rečemo, da smo glede bodočega energetskega in širšega razvoja povsem »uokvirjeni«. Zanesljivo bomo stopali po poti vse bolj trajnostne družbe. Pot verjetno ne bo povsem premočrtna in nedvomno bomo bodisi kot posamezniki bodisi kot družba kdaj pa kdaj naredili kak korak nazaj. Vendar je pri tem pomembno spoznanje, da se moramo vedno znova znati pogovarjati in se slišati. Nikakor ne bi smelo biti za nikogar (za nobeno institucijo) sprejemljivo nasprotovanje ukrepom OVE in URE. Pa prihaja prav do tega – tako daleč smo prišli, da niti na glas ne smemo razmišljati o hidroelektrarnah, vetrnicah ipd. Še posebej je problematična razprava o morebitnem drugem jedrskem bloku. Po drugi strani pa z veseljem pokažemo vse naše sodobne »konjičke«, naprave ipd., ki tako ali drugače porabljajo vso to energijo, ki jo moramo od nekod vzeti.

Idealno bi bilo, če bi že sedaj imeli rešene vse težave, če nam ne bi bilo treba skrbeti za energetske potrebe, če bi imeli na razpolago neomejene »čiste« vire. Ampak! Idealno (ali pa trajnostno) je tudi spoznanje, da moramo ljudje prav zaradi reševanja izzivov vedno znova stopiti skupaj in poiskati najboljše možne rešitve. Iskati moramo kompromise, kar pomeni, da upoštevamo različne situacije, različne deležnike in njihove posebnosti.

Kot družba moramo najti skupni dogovor o energiji v Sloveniji v prihodnosti – seveda, če želimo resnično slediti ciljem podnebne nevtralnosti do leta 2050. Pravočasno se je treba odločiti, kakšno proizvodnjo električne energije bomo imeli oziroma s čim se bomo oskrbovali. Ključne okvire imamo postavljene in ne bi smelo biti tako zelo težko. Sploh če se malo ozremo »onkraj« in vidimo, kako se obnašajo drugi, ki znajo sprejemati odločitve. Omenimo Nemčijo in Kitajsko. Nemčija je bila glavna igralka za cilji 20-20-20, pa čeprav marsikdo meni, da njena odločitev za opustitev jedrske energije ni bila najbolj premišljena. Danes je tudi med tistimi, ki najbolj razvijajo električno (zeleno) mobilnost. Ne pozabimo, precej uspešnih slovenskih družb pridobiva posle prav v tem segmentu. Kitajska na drugem koncu sveta, nekoč sinonim za največje onesnaževanje, je danes vodilna v svetu v proizvodnji in naložbah v OVE! Medtem ko se je Nemčija odločila za odpoved jedrski energiji, pa Kitajska gradi: v tem trenutku ima v gradnji 12 reaktorjev. Obe državi bosta tako ali drugače za svoje energetske potrebe in še za kakšno inovacijo na področju podnebja in energetike poskrbeli.

Kdor zna poskrbeti zase, je uspešen. V kriznih časih pride to toliko bolj do izraza, saj se je takrat težko nasloniti na druge. Biti odvisen od drugih, sploh v energetiki, pa vemo, kaj pomeni – pomeni manjšo varnost, večjo ranljivost in nepredvidljive cene. Zato slovenske energetske družbe v okviru Energetske zbornice Slovenije (EZS) poudarjajo, da je treba stremeti k čim višji energetski samozadostnosti države.

Če je človeštvo potrebovalo vso svojo zgodovino do nekje leta 1800, da je prebivalstvo doseglo eno milijardo, smo drugo milijardo dosegli le v 130 letih (leta 1930), tretjo v 30 letih (1960), četrto v 15 (1974) in peto v le 13 letih (1987). Leta 2050 naj bi bilo ljudi na svetu slabih 10 milijard ljudi (9,7 milijarde po projekcijah ZN).

Slovenci, ki znamo stopiti skupaj, če je treba, moramo znati poskrbeti zase. Virus, ki je človeštvo napadel v tem letu, je človeštvu zelo hitro pokazal, kako smo odvisni drug od drugega. Hkrati pa imamo le en planet. Uspešnim velja slediti v tem, da imajo strategije in da znajo sprejemati odločitve. Trajnostno pot bomo morali najti na tem enem planetu, kjer nas je vedno več – ne glede na to, kako ironično se to sliši. Samo 30 let nas v letu 2020 loči od te, kot včasih mislimo, zelo zelo oddaljene prihodnosti!

Mnenje je objavljeno v rubriki EN.VIZIJA na spletnem energetskem portalu Energetika.NET v slovenščini in angleščini.

V primerjavi z istim obdobjem lanskega leta slovenska gospodinjstva in mali poslovni odjemalci plačujejo manj; povprečno gospodinjstvo prihranilo 350 EUR.

Na novinarski konferenci »Koliko plačujemo za elektriko?«, ki je potekala 27. maja 2025 v Ljubljani, so razmere na trgu električne energije, mednarodne primerjave in trende, ki bodo vplivali na cene električne energije v prihodnje, predstavili:

  • predsednik Sekcije za vprašanja dobaviteljev električne energije pri Energetski zbornici Slovenije mag. Sebastijan Roudi,
  • predsednik Energetske zbornice Slovenije (EZS) in direktor ELES-a mag. Aleksander Mervar in
  • minister za okolje, podnebje in energijo mag. Bojan Kumer.

Stroški elektrike v okviru pričakovanih ravni; kratkoročne napovedi ne predvidevajo podražitev

Predsednik Sekcije za vprašanja dobaviteljev električne energije (SVDEE) pri Energetski zbornici Slovenije (EZS) mag. Sebastijan Roudi je poudaril, da sedaj slovenska gospodinjstva in mala podjetja pri enaki porabi v primerjavi z istim obdobjem lanskega leta plačujejo nižje zneske za električno energijo. Kot pravi, kratkoročne napovedi ne predvidevajo podražitev. »Sprostitev reguliranih cen ni prinesla povišanj končnih zneskov na računih za elektriko. Napori dobaviteljev in skupin proizvajalcev, da zagotovijo sprejemljive cene električne energije, so skupaj z vladnimi ukrepi na področju omrežnine in drugih prispevkov omogočili  stabilne in sprejemljive stroške električne energije,« pojasnjuje predsednik sekcije dobaviteljev.

Ob ukinitvi regulacije cen električne energije s 1. marcem 2025 je bilo prisotno vprašanje, kako se bodo odzvali dobavitelji, saj so bile cene na nabavnih trgih že nižje od reguliranih, ceniki dobaviteljev pa tega še niso potrjevali. Energetska kriza pred dvema letoma je namreč potrdila, da je smiselno energente kupovati postopoma, z več letnim načrtom, da se morebitne krizne situacije takoj ne prelijejo v končne cene za odjemalce. »Cene dobaviteljev od letošnjega marca dalje so se tako močno približale napovedanim s strani Ministrstva za okolje, podnebje in energijo (MOPE), dodaja Roudi.

Vladni ukrepi, ki so v preteklem in letošnjem letu posegali na področje cen energenta (regulacija 90 % / 10 % v obdobju januar 2024 – september 2024 % in 100 % v obdobju oktober 2024 – februar 2025), omrežnine (ukinitev najdražjega bloka, januar – februar 2025) in nadaljevanje oprostitve plačila prispevka za zagotavljanje podpor proizvodnji električne energije iz obnovljivih virov in proizvodnji električne energije v soproizvodnji z visokim izkoristkom in iz obnovljivih virov energije (OVE + SPTE), so omogočili, da so bili končni zneski na računih za gospodinjstva in mala podjetja v tem obdobju sprejemljivi in konkurenčni. Predsednik Sekcije SVDEE je še dodal, da so pričakovanja za prihodnost dokaj stabilna, tako da v naslednjih dveh letih ne pričakujejo večjih cenovnih sprememb pri električni energiji za končne odjemalce.

> Predstavitev mag. Roudija v obliki PPT je na voljo TUKAJ.

 

Gospodinjski odjemalci imajo nižje končne cene električne energije od povprečja v EU

Predsednik Energetske zbornice Slovenije (EZS) in direktor ELES-a mag. Aleksander Mervar je najprej izpostavil prodajne cene (brez DDV) treh največjih slovenskih prodajalcev električne energije za gospodinjske odjemalce, ki se glede na cenike gibljejo med 117 in 124 evrov na megavatno uro (EUR/MWh). Na podlagi svoje analize ocenjuje, da so to realne cene glede na borzne cene, še zlasti ob dejstvu, da so bile nabavne cene v letu 2024 za leto 2025 (t. i. futures)  do 130 EUR/MWh. Obeti za leti 2027 in 2028 pa so boljši in kažejo, da se bodo veleprodajne cene (ob nakupu v 2025) pocenile do 15 %.

Dodatno je Mervar kot predsednik EZS in direktor ELES-a na podlagi uradnih podatkov Evropskega statističnega urada Eurostat tudi za leto 2024 izdelal primerjalno analizo končnih cen električne energije, ki je razkrila, da so imeli gospodinjski odjemalci nižje končne cene električne energije od povprečja v EU. Tudi stroški omrežnine so bili v Sloveniji za gospodinjske odjemalce nižji kot v EU.

Za ohranitev nizkih (končnih) cen električne energije v letu 2024 so bili ključni vladni interventni ukrepi, in sicer zamejitev 90 % cene električne energije in zamrznitev plačila prispevka OVE + SPTE. Če namreč Vlada RS teh ukrepov ne bi sprejela, bi bili letni stroški povprečnega slovenskega gospodinjstva (letna poraba 4.000 kWh) v letu 2024 višji za 345,89 EUR oz. 45,77 %. »V tem primeru bi bili letni stroški povprečnega slovenskega gospodinjstva 11. najvišji v EU, sedaj pa so bili 23. najvišji, kar pomeni, da se je Slovenija uvrstila na rep lestvice držav članic z najnižjimi končnimi cenami električne energije v EU,« pojasnjuje Mervar.

> Predstavitev mag. Mervarja v obliki PPT je na voljo TUKAJ.

> Njegova podrobna statistična analiza, ki daje natančnejši vpogled v razmere na slovenskem trgu električne energije, cene električne energije na veleprodajnem trgu ter dejavnike, ki vplivajo na oblikovanje končne cene, pa je na voljo TUKAJ.

Povprečno gospodinjstvo prihranilo 350 EUR ali štiri povprečne mesečne položnice za elektriko

Minister za okolje, podnebje in energijo mag. Bojan Kumer je pojasnil, da je od jeseni 2022 morala Vlada RS zaradi visoke rasti veleprodajnih cen električne energije sprejeti številne ukrepe, s katerimi je zamejila in ublažila ekstremna povišanja cen elektrike za ranljive skupine odjemalcev – gospodinjstva ter male poslovne odjemalce. Poleg regulacije cen je sprejela tudi komplementarne ukrepe za blaženje energetske draginje: znižanje dajatev, trošarin in DDV. »Z vsemi ukrepi so bile položnice za elektriko gospodinjstev od 15 do 60 % nižje, kot bi bile, če vlada ukrepov ne bi sprejela. Kljub popuščanju primeža energetske krize so bili za blažitev njenih posledic in ublažitev postopnega ponovnega prehoda na tržne razmere potrebni nadaljnji ukrepi. Vlada je zato do 31. oktobra 2024 uveljavila regulacijo cen za gospodinjstva za 90 % porabe, medtem ko so za preostalih 10 % gospodinjstva plačevala elektriko po tržni ceni izbranega dobavitelja,« je dejal.

Po besedah ministra so se lansko jesen pred zimsko sezono zaradi preteklih visokih veleprodajnih cen in predvsem uveljavitve spremembe sistema omrežnin s strani Agencije za energijo obetale višje položnice za elektriko za gospodinjstva. »Vlada je s sprejetimi ukrepi preprečila stiske ljudi in od novembra 2024 do konca februarja 2025 znova uveljavila popolna regulacijo in oprostitev prispevka OVE+SPTE. Za povprečnega gospodinjskega odjemalca se je končni znesek na položnicah za električno energijo za november/december 2024 znižal za kar 35 % (37,2 EUR) in je znašal 69,5 EUR. Posledice višjih omrežnin v visoki sezoni je za gospodinjstva omilil tudi poslanski interventni zakon in vladna oprostitev plačevanja prispevka OVE+SPTE. Povprečen gospodinjski odjemalec je tako za januar in februar letos prejel položnico za elektriko še z dodatnim znižanjem, in sicer v višini le 54,4 EUR,« je jasen minister.

S 1. marcem 2025 je prenehala veljati regulacija cen električne energije in veljajo tržne cene po cenikih dobaviteljev. Povprečen gospodinjski odjemalec je za marec in april letos prejel položnico za elektriko v višini 64 EUR. Po besedah Kumra se je vlada – da bi ublažila prehod iz reguliranega v tržno oblikovanje cen – odločila, da do konca junija 2025 podaljša oprostitev obračunavanja polnega prispevka OVE+SPTE, kar pomeni, da je položnica za elektriko za povprečnega gospodinjskega odjemalca do julija nižja za 4,8 EUR.

»Na letni ravni je povprečen gospodinjski odjemalec zaradi vseh ukrepov prihranil okoli 360 EUR. S tem zneskom je pokril kar štiri povprečne mesečne položnice za elektriko, ki bi sicer veljale brez ukrepov vlade oziroma koalicije,« je poudaril minister Kumer. Glede cen elektrike v prihodnje pa je dodal, da se »razmere na veleprodajnih trgih elektrike danes kažejo za stabilne, za prihodnje leto pa se trenutno nakazuje ugoden trend in potencial za znižanje cen električne energije«.

*****

toggle icon