Ukrajina in vpliv na energetski sektor

03. 03. 2022

Na EZS smo zbrali nekaj poudarkov in povezav glede ruskega napada na Ukrajino in s tem povezanimi vplivi na sektor energetike. Trudimo se, da je stran sproti posodobljena, predvsem s pomembnimi povezavami.

*****

Napad na Ukrajino se je pripravljal zelo dolgo. V analizi o visokih cenah energije smo lani jeseni zapisali, da Rusija za oktober lani ni zakupila prenosnih zmogljivosti za plin preko Ukrajine. Ponovno priporočamo branje: Visoke cene energije: razlogi, trendi, možni ukrepi

Izjava EZS na dan 2. 3. 2022: Dobava plina iz Rusije ostaja nespremenjena in stabilna. Za zdaj ni pričakovati sprememb. Celo je zaznati nekoliko povečano dobavo iz smeri Rusije proti Italiji. Transportirajo se večje količine plina, da se skladišča ne praznijo.

REPowerEU: skupni evropski ukrepi za cenovno dostopnejšo, zanesljivejšo in bolj trajnostno energijo (8. 3. 2022): Evropska komisija je v luči ruske invazije na Ukrajino predstavila osnutek načrta za odpravo odvisnosti Evrope od ruskih fosilnih goriv precej pred letom 2030, začenši s plinom. Najpogostejša vprašanje in odgovore najdete tukaj.

*****

Napad na Ukrajino, odziv EU in Slovenije

Takoj, ko se je konec februarja letos začel ruski napad na Ukrajino, so se v Bruslju na izrednem vrhu sestali evropski voditelji (24. 2.). Sprejeli so sklepe ter sankcije proti Rusiji, ki se nanašajo tudi na energetski sektor. Obenem so voditelji Evropsko komisijo pozvali, naj predlaga ukrepe ob nepredvidljivih dogodkih, med drugim tudi v zvezi z energijo. Sklepi so objavljeni tukaj.

Predsednik Evropskega sveta Charles Michel je po izrednem zasedanju Evropskega sveta o Ukrajini med drugim dejal naslednje: »Opozoriti bi želel na dvoje: na področje energetike, kjer si bomo morali prizadevati za to, da bomo manj odvisni od drugih in da bomo izboljšali zmogljivosti na tem področju. V zvezi s tem nameravamo – odločitev o tem smo sprejeli že prej – na podlagi predlogov, ki jih je pripravila Evropska komisija, marca na zasedanju Evropskega sveta v Bruslju opraviti poglobljeno razpravo. O tem smo razpravljali tudi nocoj. Poleg tega, na pomen nadaljnjih prizadevanj za krepitev varnostnih zmogljivosti in obrambnih zmogljivosti. Zveza Nato je seveda temelj naše varnosti. Prepričani smo, da močna zavezništva temeljijo na močnih in odločnih zaveznikih, kar je tudi cilj naših ambicij.« Celoten govor je objavljen tukaj.

Dan za tem (25. 2.) se je sešla Vlada RS na izredni seji o aktualnih razmerah glede ruske vojaške agresije v Ukrajini. Vlada je sprejela odločitev o omejitvah v zračnem prostoru Republike Slovenije, s katerimi bo vojaškim letalom zavezniških držav omogočena poenostavljena uporaba našega zračnega prostora za prelete v primerih razmeščanja enot na vzhodnem krilu Nata, pri čemer bo zagotovljena ustrezna koordinacija s civilno kontrolo zračnega prometa. Omejitve ne bodo vplivale na izvajanje rednega letalskega prometa. V luči zelo zaostrenih varnostnih razmer v Ukrajini je vlada razpravljala tudi o delovanju kontingenta Slovenske vojske na misiji Okrepljena prednja prisotnost (angleško Enhanced Forward Presence – eFP) v Latviji v sklopu izvajanja Natovih odzivnih aktivnosti v podporo okrepljeni zavezniški odvračalni in obrambni drži. Prav tako je razpravljala in sprejela nekatere dodatne ukrepe kriznega odzivanja ter sprejela sklep o pomoči Ukrajini v vojaški opremi.

Nato so se na izrednem zasedanju sestali ministri za energijo (28. 2.). Minister za infrastrukturo Jernej Vrtovec se je zavzel za diverzifikacijo dobaviteljev oskrbe in zmanjšanje uvozne odvisnosti od Rusije v prihodnje in sinhronizacijo ukrajinskega elektroenergetskega sistema z evropskim.

»Slovenija se pridružuje francoskemu predsedstvu, Komisiji in drugim državam članicam v odločni obsodbi ruske invazije na Ukrajino in zahteva, da Rusija nemudoma umakne svojo vojsko iz Ukrajine, ustavi agresijo na suvereno državo in v celoti spoštuje ozemeljsko celovitost Ukrajine. Pozdravljamo hiter, odločen in enoten odziv Unije na nastalo situacijo in podpiramo tudi vsa prizadevanja Evropske komisije in držav članic, da naslovimo izzive, ki bi jih predstavljale morebitne motnje v oskrbi z energenti, ter vso potrebno pomoč, ki bi jo lahko ponudili Ukrajincem v smislu njihovih energetskih potreb. Vesel sem, da je danes v Ukrajino že tudi prispela prva pomoč Slovenije, med drugim tudi dizelski generatorji,« je dejal minister in dodal, da je ruska agresija proti Ukrajini nepovratno spremenila naše odnose z Rusijo. »Zato potrebujemo nadaljnjo diverzifikacijo dobaviteljev oskrbe in hitro zmanjšanje uvozne odvisnosti v prihodnje,« je bil jasen minister za infrastrukturo in dodal, da so LNG terminali zagotovo rešitev. Odločno je podprl čimprejšnjo sinhronizacijo ukrajinskega elektroenergetskega sistema z evropskim, saj: »Ukrajina je tudi na energetskem področju del Evrope.«

Minister Vrtovec je v povezavi z dodatnimi ukrepi EU in okrepljenim sodelovanjem med državami članicami za zagotovitev stabilne oskrbe izpostavil, da bi morala Evropska komisija hitro predložiti uredbo, ki zavezuje vse upravljavce, da v pomladnih in poletnih mesecih napolnijo skladišča plina do največje zmogljivosti. »Tako bomo naslednjo zimsko sezono začeli pripravljeni in s polnimi skladiščnimi zmogljivostmi. Prav tako bi morale države članice povečati svoja prizadevanja za pogajanja in čimprejšnje sprejetje sporazumov o solidarnostni pomoči pri oskrbi s plinom, ki nam bodo zagotovili nekaj varnostnega omrežja v primeru večjih motenj oskrbe,« je prepričan minister.

»Slovenija je trdno prepričana, da sta enotnost in odločenost, da nadaljujemo z izpolnjevanjem ciljev za zmanjšanjem uvozne odvisnosti fosilnih goriv edino pravo sporočilo, ki ga Evropska unija lahko in ga mora sporočati v zvezi z njeno energetsko politiko,« je še poudaril.

Odziv zveze NATO in odgovori na vprašanja: NATO’s response to Russia’s invasion of Ukraine

*****

Agencija za energijo je junija 2020 izdala Akt o načrtu za izredne razmere pri oskrbi z zemeljskim plinom. Akt loči več stopenj morebitne krize, ki jih razglasi pristojni organ: stopnja zgodnjega opozarjanja, stopnja pripravljenosti, stopnja izrednih razmer. V obdobju, ko je razglašena katera od stopenj krize, pristojni organ po potrebi z navodilom prilagodi način izvajanja za katerega od ukrepov. Pristojni organ sodeluje z državnimi organi, ki imajo pristojnosti na podlagi predpisov, ki urejajo kritično infrastrukturo in delovanje vlade v kriznih razmerah, zlasti v delih, ki urejajo odziv na krize ali izredne razmere. Pristojni organ tem organom zlasti posreduje informacije o stanju oskrbe, morebitnih uvedenih ukrepih in druge povezane informacije. Pristojni organ v obdobju, ko je razglašena katera koli stopnja krize, sproti obvešča javnost o stanju oskrbe in morebitnih ukrepih. Pri komunikaciji z javnostjo izmenjuje informacije z ministrstvom, pristojnim za energijo, skladno z dogovorjenim načrtom, ki ureja komuniciranje v primerih krize pri oskrbi s plinom.

*****

Sankcije

Na spletni strani Sveta EU najdete časovnico sprejetih sankcij / ukrepov na ravni EU (od leta 2014 dalje, vključno z aktualnimi): 

Glede sankcij si lahko pogledate tudi stran, ki jo je vzpostavilo estonsko predsedstvo EU v letu 2017:

V pomoč pri uporabi te strani: zgoraj desno vidite tri črtice – filtre, ki jih odprete z desnim klikom v novem okencu, nato s klikom izberete državo, potem pa malo nižje na sredini kljukico “legal acts”, da se pokažejo pravni akti. Navodila so dostopna tukaj.

*****

POMEMBNE POVEZAVE:

Prispevek Mednarodne agencije za energijo (IEA): Russia’s War on Ukraine

Organizacija za gospodarsko sodelovanje in razvoj (OECD): Snapshot of Ukraine’s Energy Sector: Institutions, Governance and Policy Framework

Analize Oksfordskega inštituta za energetske študije:

Prispevek belgijskega think-tanka Bruegel:

Svet za zunanje odnose: Russia’s Energy Role in Europe: What’s at Stake With the Ukraine Crisis

Atlantski svet: Ukraine Crisis: Will Putin deploy his energy weapons against Europe?

Center za strateške in mednarodne študije: Crisis Crossroads: Ukraine

The Washington Institute for Near East Policy: The Russia-Ukraine Crisis Is Creating an Energy Predicament

Vprašanja in odgovori, ki jih je pripravil CarbonBrief: Q&A: What does Russia’s invasion of Ukraine mean for energy and climate change?

Uprava RS za jedrsko varnost:

Prispevek Eurelectric po enem mesecu vojne v Ukrajini (25. marec 2022): Ukraine, one month on

*****

DOKUMENTI:

Potrdilo GZS o obstoju okoliščin višje sile: Potrdilo o višji sili v primeru razglasitve vojnega stanja v Ukrajini in uvedbi sankcij s strani Evropske komisije proti Ruski federaciji

V primerjavi z istim obdobjem lanskega leta slovenska gospodinjstva in mali poslovni odjemalci plačujejo manj; povprečno gospodinjstvo prihranilo 350 EUR.

Na novinarski konferenci »Koliko plačujemo za elektriko?«, ki je potekala 27. maja 2025 v Ljubljani, so razmere na trgu električne energije, mednarodne primerjave in trende, ki bodo vplivali na cene električne energije v prihodnje, predstavili:

  • predsednik Sekcije za vprašanja dobaviteljev električne energije pri Energetski zbornici Slovenije mag. Sebastijan Roudi,
  • predsednik Energetske zbornice Slovenije (EZS) in direktor ELES-a mag. Aleksander Mervar in
  • minister za okolje, podnebje in energijo mag. Bojan Kumer.

Stroški elektrike v okviru pričakovanih ravni; kratkoročne napovedi ne predvidevajo podražitev

Predsednik Sekcije za vprašanja dobaviteljev električne energije (SVDEE) pri Energetski zbornici Slovenije (EZS) mag. Sebastijan Roudi je poudaril, da sedaj slovenska gospodinjstva in mala podjetja pri enaki porabi v primerjavi z istim obdobjem lanskega leta plačujejo nižje zneske za električno energijo. Kot pravi, kratkoročne napovedi ne predvidevajo podražitev. »Sprostitev reguliranih cen ni prinesla povišanj končnih zneskov na računih za elektriko. Napori dobaviteljev in skupin proizvajalcev, da zagotovijo sprejemljive cene električne energije, so skupaj z vladnimi ukrepi na področju omrežnine in drugih prispevkov omogočili  stabilne in sprejemljive stroške električne energije,« pojasnjuje predsednik sekcije dobaviteljev.

Ob ukinitvi regulacije cen električne energije s 1. marcem 2025 je bilo prisotno vprašanje, kako se bodo odzvali dobavitelji, saj so bile cene na nabavnih trgih že nižje od reguliranih, ceniki dobaviteljev pa tega še niso potrjevali. Energetska kriza pred dvema letoma je namreč potrdila, da je smiselno energente kupovati postopoma, z več letnim načrtom, da se morebitne krizne situacije takoj ne prelijejo v končne cene za odjemalce. »Cene dobaviteljev od letošnjega marca dalje so se tako močno približale napovedanim s strani Ministrstva za okolje, podnebje in energijo (MOPE), dodaja Roudi.

Vladni ukrepi, ki so v preteklem in letošnjem letu posegali na področje cen energenta (regulacija 90 % / 10 % v obdobju januar 2024 – september 2024 % in 100 % v obdobju oktober 2024 – februar 2025), omrežnine (ukinitev najdražjega bloka, januar – februar 2025) in nadaljevanje oprostitve plačila prispevka za zagotavljanje podpor proizvodnji električne energije iz obnovljivih virov in proizvodnji električne energije v soproizvodnji z visokim izkoristkom in iz obnovljivih virov energije (OVE + SPTE), so omogočili, da so bili končni zneski na računih za gospodinjstva in mala podjetja v tem obdobju sprejemljivi in konkurenčni. Predsednik Sekcije SVDEE je še dodal, da so pričakovanja za prihodnost dokaj stabilna, tako da v naslednjih dveh letih ne pričakujejo večjih cenovnih sprememb pri električni energiji za končne odjemalce.

> Predstavitev mag. Roudija v obliki PPT je na voljo TUKAJ.

 

Gospodinjski odjemalci imajo nižje končne cene električne energije od povprečja v EU

Predsednik Energetske zbornice Slovenije (EZS) in direktor ELES-a mag. Aleksander Mervar je najprej izpostavil prodajne cene (brez DDV) treh največjih slovenskih prodajalcev električne energije za gospodinjske odjemalce, ki se glede na cenike gibljejo med 117 in 124 evrov na megavatno uro (EUR/MWh). Na podlagi svoje analize ocenjuje, da so to realne cene glede na borzne cene, še zlasti ob dejstvu, da so bile nabavne cene v letu 2024 za leto 2025 (t. i. futures)  do 130 EUR/MWh. Obeti za leti 2027 in 2028 pa so boljši in kažejo, da se bodo veleprodajne cene (ob nakupu v 2025) pocenile do 15 %.

Dodatno je Mervar kot predsednik EZS in direktor ELES-a na podlagi uradnih podatkov Evropskega statističnega urada Eurostat tudi za leto 2024 izdelal primerjalno analizo končnih cen električne energije, ki je razkrila, da so imeli gospodinjski odjemalci nižje končne cene električne energije od povprečja v EU. Tudi stroški omrežnine so bili v Sloveniji za gospodinjske odjemalce nižji kot v EU.

Za ohranitev nizkih (končnih) cen električne energije v letu 2024 so bili ključni vladni interventni ukrepi, in sicer zamejitev 90 % cene električne energije in zamrznitev plačila prispevka OVE + SPTE. Če namreč Vlada RS teh ukrepov ne bi sprejela, bi bili letni stroški povprečnega slovenskega gospodinjstva (letna poraba 4.000 kWh) v letu 2024 višji za 345,89 EUR oz. 45,77 %. »V tem primeru bi bili letni stroški povprečnega slovenskega gospodinjstva 11. najvišji v EU, sedaj pa so bili 23. najvišji, kar pomeni, da se je Slovenija uvrstila na rep lestvice držav članic z najnižjimi končnimi cenami električne energije v EU,« pojasnjuje Mervar.

> Predstavitev mag. Mervarja v obliki PPT je na voljo TUKAJ.

> Njegova podrobna statistična analiza, ki daje natančnejši vpogled v razmere na slovenskem trgu električne energije, cene električne energije na veleprodajnem trgu ter dejavnike, ki vplivajo na oblikovanje končne cene, pa je na voljo TUKAJ.

Povprečno gospodinjstvo prihranilo 350 EUR ali štiri povprečne mesečne položnice za elektriko

Minister za okolje, podnebje in energijo mag. Bojan Kumer je pojasnil, da je od jeseni 2022 morala Vlada RS zaradi visoke rasti veleprodajnih cen električne energije sprejeti številne ukrepe, s katerimi je zamejila in ublažila ekstremna povišanja cen elektrike za ranljive skupine odjemalcev – gospodinjstva ter male poslovne odjemalce. Poleg regulacije cen je sprejela tudi komplementarne ukrepe za blaženje energetske draginje: znižanje dajatev, trošarin in DDV. »Z vsemi ukrepi so bile položnice za elektriko gospodinjstev od 15 do 60 % nižje, kot bi bile, če vlada ukrepov ne bi sprejela. Kljub popuščanju primeža energetske krize so bili za blažitev njenih posledic in ublažitev postopnega ponovnega prehoda na tržne razmere potrebni nadaljnji ukrepi. Vlada je zato do 31. oktobra 2024 uveljavila regulacijo cen za gospodinjstva za 90 % porabe, medtem ko so za preostalih 10 % gospodinjstva plačevala elektriko po tržni ceni izbranega dobavitelja,« je dejal.

Po besedah ministra so se lansko jesen pred zimsko sezono zaradi preteklih visokih veleprodajnih cen in predvsem uveljavitve spremembe sistema omrežnin s strani Agencije za energijo obetale višje položnice za elektriko za gospodinjstva. »Vlada je s sprejetimi ukrepi preprečila stiske ljudi in od novembra 2024 do konca februarja 2025 znova uveljavila popolna regulacijo in oprostitev prispevka OVE+SPTE. Za povprečnega gospodinjskega odjemalca se je končni znesek na položnicah za električno energijo za november/december 2024 znižal za kar 35 % (37,2 EUR) in je znašal 69,5 EUR. Posledice višjih omrežnin v visoki sezoni je za gospodinjstva omilil tudi poslanski interventni zakon in vladna oprostitev plačevanja prispevka OVE+SPTE. Povprečen gospodinjski odjemalec je tako za januar in februar letos prejel položnico za elektriko še z dodatnim znižanjem, in sicer v višini le 54,4 EUR,« je jasen minister.

S 1. marcem 2025 je prenehala veljati regulacija cen električne energije in veljajo tržne cene po cenikih dobaviteljev. Povprečen gospodinjski odjemalec je za marec in april letos prejel položnico za elektriko v višini 64 EUR. Po besedah Kumra se je vlada – da bi ublažila prehod iz reguliranega v tržno oblikovanje cen – odločila, da do konca junija 2025 podaljša oprostitev obračunavanja polnega prispevka OVE+SPTE, kar pomeni, da je položnica za elektriko za povprečnega gospodinjskega odjemalca do julija nižja za 4,8 EUR.

»Na letni ravni je povprečen gospodinjski odjemalec zaradi vseh ukrepov prihranil okoli 360 EUR. S tem zneskom je pokril kar štiri povprečne mesečne položnice za elektriko, ki bi sicer veljale brez ukrepov vlade oziroma koalicije,« je poudaril minister Kumer. Glede cen elektrike v prihodnje pa je dodal, da se »razmere na veleprodajnih trgih elektrike danes kažejo za stabilne, za prihodnje leto pa se trenutno nakazuje ugoden trend in potencial za znižanje cen električne energije«.

*****

toggle icon